Як зберагчы ДЗІЦЯ ад рокавага кроку?
(рэкамендацыі бацькам)
«Мір, верагодна, выратаваць ужо не атрымаецца,
Але асобнага чалавека заўсёды можна»
І. Бродскі
Суіцыд - наўмыснае самапашкоджанне са смяротным зыходам (пазбаўленне сябе жыцця).
Што ў паводзінах падлетка павінна насцярожыць
- Рэзкае зніжэнне паспяховасці, праява абыякавасці да вучобы і ацэнак.
- Прыгнечаны настрой, паніжаны эмацыйны фон, раздражняльнасць, якое захоўваецца працяглы час.
- Рэзкая змена паводзін (стаў неахайнай, не жадае размаўляць з блізкімі яму людзьмі, пачаткаў раздорваць дарагія яму рэчы, губляе цікавасць да таго, чым раней кахаў займацца, падаляецца ад сяброў).
- Наяўнасць прыкладу суіцыду ў бліжэйшым асяроддзі, а таксама сярод значных дарослых ці аднагодкаў.
- Дзіця прама ці ўскосна кажа аб жаданні памерці ці забіць сябе ці аб нежаданні працягваць жыццё. (Размовы аб нежаданні жыць – спроба прыцягнуць увагу дарослага да сябе і сваіх праблем. Існуе міф, што калі чалавек кажа пра гэта , то значыць, гэтага не зробіць. Аднак гэта не так! Які ў роспачы падлетак, на якога не звяртаюць увагі, цалкам можа давесці свой намер да канца).
- Рызыкоўнае паводзіны, у якім высокая верагоднасць прычынення шкоды свайго жыцця і здароўю.
Суіцыд - гэта тое, чаго практычна заўсёды можна пазбегнуць.
Галоўнае, што для гэтага неабходна своечасова заўважыць трывожныя сігналы.
Не трэба казаць дзіцяці:
- "Калі я быў у тваім узросце ... ды ты проста нясеш лухта!";
- "Падумай пра тых, каму горш, чым табе";
- «Не кажы глупстваў. Пагаворым пра іншае»;
- «Дзе ўжо мне цябе зразумець!»;
- «І што ты зараз хочаш? Выкладвай неадкладна!»;
- "Не атрымліваецца - значыць, не стараўся!";
- "Усе дзеці, як дзеці, а ты...";
- «Сам вінаваты…не скардзіся…..бесталок».
Абавязкова скажыце яму:
- «Адчуваю, што нешта адбываецца. Давай пагаворым пра гэта»;
- «Адчуваю, што ты прыгнечаны. Часам мы ўсё так адчуваем сябе. Давай абмяркуем, якія ў нас праблемы, як іх можна вырашыць”;
- «Ты шмат значыць для мяне, для нас. Мяне непакоіць твой настрой. Пагаворым пра гэта»;
- «Раскажы мне, што ты адчуваеш. Я сапраўды хачу цябе зразумець».
Небяспечныя сітуацыі, на якія трэба звярнуць адмысловую ўвагу
- Адпрэчванне аднагодкаў, ганенне (у тым ліку ў сацыяльных сетках).
- Сварка ці востры канфлікт са значнымі дарослымі.
- Няшчаснае каханне ці разрыў рамантычных адносін.
- Аб'ектыўна цяжкая жыццёвая сітуацыя (страта блізкага чалавека, рэзкае грамадскае адхіленне, цяжкае захворванне).
- Асабістая няўдача падлетка на фоне высокага значэння і каштоўнасці сацыяльнага поспеху.
- Рэзкая змена сацыяльнага асяроддзя (напрыклад, у выніку змены месца жыхарства).
- Нестабільная сямейная сітуацыя (развод бацькоў, канфлікты, сітуацыі гвалту).
Рызыка суіцыду вышэйшая ў сем'ях, адносіны ў якіх будуюцца на залежнасці.
Чатыры асноўныя прычыны самагубства:
- Ізаляцыя (пачуццё, што цябе ніхто не разумее, табой ніхто не цікавіцца);
- Бездапаможнасць (адчуванне, што ты не можаш кантраляваць жыццё, усё залежыць не ад цябе);
- Безнадзейнасць (калі будучыня не прадвяшчае нічога добрага);
- Пачуццё ўласнай нязначнасці (абражанае пачуццё ўласнай добрай якасці, нізкая самаацэнка, перажыванне некампетэнтнасці, сорам за сябе).
Прыёмы папярэджання суіцыдаў
- Успрымайце дзіця сур'ёзна. Ставіцца паблажліва нельга.
- Выслухоўвайце - "Я чую цябе". Дайце яму магчымасць выказацца. Надасце яму ваш час. Задайце пытанні і ўважліва слухайце.
- Ні ў якім разе не пакідайце нявырашанымі праблемы , якія тычацца захавання фізічнага і псіхічнага здароўя дзіцяці;
- Аналізуйце разам з сынам ці дачкой кожную цяжкую сітуацыю;
- Выхоўвайце ў дзіцяці звычку расказваць бацькам не толькі аб сваіх дасягненнях, але і аб трывогах, сумневах, страхах;
- Не спазняйцеся з адказамі на яго пытанні па розных праблемах фізіялогіі, узаемаадносін і г.д.;
- Не іранізуйце, калі ў нейкай сітуацыі дзіця апынулася слабым фізічна і маральна, дапамажыце яму і падтрымайце яго, укажыце магчымыя шляхі вырашэння ўзніклай праблемы;
- Будзьце ўважлівыя да ўскосных паказчыкаў пры меркаваным самагубстве. Кожную жартаўлівую згадку ці пагрозу варта ўспрымаць усур'ёз.
- Падкрэслівайце часовы характар праблем - прызнайце, што яго пачуцці вельмі моцныя, праблемы складаныя - даведайцеся, чым вы можаце дапамагчы, паколькі вам ён ужо давярае.
- Абмяркуйце з ім працу службаў, якія могуць аказаць дапамогу ў сітуацыі, спалучанай з рызыкай для жыцця; запісаць адпаведныя нумары тэлефонаў.
- ТЭЛЕФОН «ГАРАЧАЙ ЛІНІІ»
ШКЛОЎСКАГА РАЙОННАГА ВЫКАНАЎЧАГА КАМІТЭТА І ЯГО СТРУКТУРНЫХ ПАДРАЗДЗЯЛЕННЯЎ
Праца «гарачай лініі» райвыканкама па пытаннях даведачна-кансультацыйнага характару, звязаных з дзейнасцю райвыканкама, ажыццяўляецца ў рабочыя дні з 8.00-1300, 14.00-1700 па тэл. +3752239 78-188; з 7.00 да 8.00, з 17.00 да 19.00 па тэл. +3752239 78-115.
Аддзел па адукацыі +3752239 70-929